joi, noiembrie 30, 2023
Istoria este cea mai frumoasă poveste...
Pârjoaia
  • Pârjoaia
  • Despre locație
  • Poveștile Mării Negre
  • Evenimente
  • Atracții turistice
No Result
View All Result
Pârjoaia
  • Pârjoaia
  • Despre locație
  • Poveștile Mării Negre
  • Evenimente
  • Atracții turistice
No Result
View All Result
Pârjoaia
No Result
View All Result
  • Firman turcesc și timbru poștal din sec. XIX, pentru linia ferată Constanța – Cernavodă

    Anglia urmărea să dețină supremația economică în zonă, prin colectarea și transportul mărfurilor din această regiune bogată, pe Dunăre - unde conducea cu mână de fier Comisia Europeană a Dunării, precum și pe uscat, unde începea să se afirme încet, dar sigur, portul Constanța

    Valentin Coman de Valentin Coman
    iulie 17, 2023
    in Poveștile Mării Negre
    0
    Firman turcesc și timbru poștal din sec. XIX, pentru linia ferată Constanța – Cernavodă

    Linia ferată Constanța – Cernavodă a fost inaugurată pe 4 octombrie 1860, însă, este interesantă povestea acesteia și modul în care a ajuns să fie construită, deoarece, Anglia urmărea să dețină supremația economică în zonă, prin colectarea și transportul mărfurilor din această regiune bogată, pe Dunăre – unde conducea cu mână de fier Comisia Europeană a Dunării, precum și pe uscat, unde începea să se afirme încet, dar sigur, portul Constanța.

    Deși Turcia, ajutată de Anglia, Franța și Regatul Sardiniei, ieșise victorioasă din Războiul Crimeii contra Rusiei din 1853-1856, în realitate ea pierdea din influența pe care o avea în peninsula Balcanică și în Țara Românească, în favoarea Angliei, care începuse să exercite asupra acestei părți a Europei, o autoritate tot mai puternică.

    „După unele discuții purtate cu guvernul sultanului Abdul Medgid, John Trevor Barkley, reprezentant al unui grup de constructori de linii din Londra, a ajuns să încheie o convenție pentru construcția unei linii ferate între Kustenge – Boğazköy (Constanța – Cernavodă), amenajarea porturilor Constanța și Cernavodă, precum și totala administrare a comerțului de import – export din această regiune a Imperiului Otoman.
    Convenția a fost confirmată prin firmanul (ordinul scris) redactat în limbile turcă și franceză și semnat de sultan la data de 1 septembrie 1857.
    Originalul firmanului redactat în limba turcă se află în proprietatea Muzeului Căilor Ferate.
    Acest document, are atât o valoare istorică, dar și documentară”, se precizează în cartea „Construcții pentru transporturi în România”, ai cărei autori sunt D. Iordănescu și C. Georgescu.

    Firmanul este scris în „divani”, limba veche turco-arabo-persană, fără semne ortografice, folosită de cancelaria Imperiului Otoman. Actul cuprinde 270 de cuvinte într-o singură frază, iar traducerea acestuia este următoarea:

    „Barkley and Co. onorabilul supus al foarte respectatului stat englez, găsindu-se în capitala mea, cerând favoarea decretului înaltei mele permisiuni în vederea construirii căii ferate Boğazköy la Kistenge prin susnumitul domn (…) prezentul meu ordin glorios a emanat din consiliul meu imperial (…) a fost eliberat (…) fiind dat în scris în a doua zi a lunei muharem a anului una mie două sute șapte-zeci și patru”.

    După aproximativ cinci ani de la darea în circulație a liniei, societatea „Danube and Black Sea Railway Kustendje Harbour Company” (Danube and Black Sea Railway – DBSR), așa cum se numea unitatea care făcea exploatarea liniei, a emis o marcă poștală locală pentru francarea corespondenței care se transporta cu trenul.

    „A fost creată astfel o legătură poștală între liniile engleze maritime (Llyod) și cele austriece, dunărene (Donau Dampfschiffarhrts Gesellschaft – DDSG). O corespondență din Viena pentru Istanbul circula prin serviciul postal al societății de navigație DDSG până la Cernavodă, unde era preluată de societatea engleză DBSR până la Constanța, de unde, până la Istanbul circula prin poșta societății maritime Llyod. Anul punerii în circulație a mărcii poștale nu se cunoaște precis, însă, se știe că a circulat până în anul 1871. Marca avea valoarea de 20 de parale, era litografiată, cu tipar negru pe hârtie verde-albă dantelată și de formă dreptunghiulară de 18,5-22,5 mm”, mai aflăm din volumul „Construcții pentru Transporturi în România”.

    Prin faptul că această marcă a fost emisă special pentru francarea corespondenței care se transporta cu trenul, este considerate ca fiind prima marcă de acest gen din lume și, în același timp, prima marcă cu tematică de căi ferate din Europa. În desenul din centrul mărcii apare imaginea unei locomotive fumegând, cu două vagoane.
    Datorită colecționarilor de plicuri și mărci poștale, aflăm că în timpul când această marcă avea putere de francare, exista la Cernavodă „Monsieur Charles Gasquet, chef de gare Tchernavoda”.

    Tags: cale feratacernavodaconstantafirman turcesctimbru postal
    ShareTweetShare
    Valentin Coman

    Valentin Coman

    Next Post
    Cap de marmură găsit în timpul săpăturilor din Piața Augusto Imperatore, la Roma

    Cap de marmură găsit în timpul săpăturilor din Piața Augusto Imperatore, la Roma

    • Trending
    • Comentarii
    • Latest
    Hartă siriană cu Marea Neagră, de cca 2000 de ani, expusă la Muzeul din Adamclisi

    Hartă siriană cu Marea Neagră, de cca 2000 de ani, expusă la Muzeul din Adamclisi

    iulie 31, 2022
    În urmă cu 106 de ani, s-a născut ”Sfinxul slav”

    În urmă cu 106 de ani, s-a născut ”Sfinxul slav”

    februarie 9, 2023
    10 august 1913 – Ziua în care a fost anexat Cadrilaterul

    10 august 1913 – Ziua în care a fost anexat Cadrilaterul

    august 10, 2022
    Superstiții românești legate de Ziua Sfântului Andrei

    Superstiții românești legate de Ziua Sfântului Andrei

    noiembrie 28, 2022
    Fabuloasa poveste a măicuței de la Mănăstirea Strunga

    Fabuloasa poveste a măicuței de la Mănăstirea Strunga

    Lucian Grigorescu, cel mai important pictor dobrogean, s-a născut pe 1 februarie 1894, la Medgidia

    Lucian Grigorescu, cel mai important pictor dobrogean, s-a născut pe 1 februarie 1894, la Medgidia

    633 de ani de la atestarea Cetății Suceava

    633 de ani de la atestarea Cetății Suceava

    11 februarie 1866, abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza

    11 februarie 1866, abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza

    25 noiembrie 1972 – ziua trecerii în neființă a lui Henri Coandă, inventatorul primului avion cu reacție din lume

    25 noiembrie 1972 – ziua trecerii în neființă a lui Henri Coandă, inventatorul primului avion cu reacție din lume

    noiembrie 25, 2023
    24 noiembrie 1927: Ziua în care s-a stins „zodia bună a României”

    24 noiembrie 1927: Ziua în care s-a stins „zodia bună a României”

    noiembrie 24, 2023
    21 noiembrie 1887 – A trecut în neființă Petre Ispirescu

    21 noiembrie 1887 – A trecut în neființă Petre Ispirescu

    noiembrie 21, 2023
    Într-o zi de18 noiembrie, Radu Tudoran pleca pe mările neființei

    Într-o zi de18 noiembrie, Radu Tudoran pleca pe mările neființei

    noiembrie 18, 2023

    Asociația Culturală Poveștile Mării Negre este o asociație non-profit ce reunește sub umbrela sa mai mulți jurnaliști, oameni de cultură, pasionați de istorie, descoperitori și păstrători de tradiții, care dezvoltă o serie de proiecte culturale și educaționale dedicate spațiului dobrogean.

    © 2022 Pârjoaia. Made by BLike Digital

    No Result
    View All Result
    • Pârjoaia
    • Despre locație
    • Poveștile Mării Negre
    • Evenimente
    • Atracții turistice

    © 2022 Pârjoaia. Made by BLike Digital

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In