Situat la malul mării, în apropierea falezei Cazinoului din Constanța, Muzeul „Ion Jalea” este unul dintre puținele edificii culturale din România, dedicate exclusiv sculpturii.
Muzeul se află într-o casă elegantă, proiectată în stil neo-românesc de arhitectul Victor Stephanescu, după Marele Război. Inițial, clădirea a fost proprietatea lui Constantin Pariano, care a deținut funcția de prefect al Constanței la începutul secolului al XX-lea. Ridicată pe cel mai înalt punct al falezei, Casa Pariano a avut de-a lungul vremii mai multe destinații: a fost consulat englez și, mai apoi, sediul Serviciului Maritim Român. După instaurarea comunismului în România, „Casa Pariano” a fost naționalizată, și în anul 1968, Consiliul Popular Local hotărăște ca această clădire să devină muzeu.Tot în această perioadă, sculptorul Ion Jalea a decis să doneze 108 opere de artă orașului Constanța, iar autoritățile orașului au decis să găzduiască colecția în „Casa Pariano”, devenită Muzeul „Ion Jalea”, așa cum este cunoscut astăzi. După moartea sculptorului, familia sa a finalizat donația, care numără acum 227 de lucrări. Muzeul adăpostește toate lucrările artistului făcute în ghips, metal, piatră sau marmură.
Ion Jalea (1887-1983) s-a născut în Casimcea, județul Tulcea, iar legătura sa cu pământul dobrogean avea să fie demonstrată printr-o serie de portrete sau sculpturi de mici dimensiuni centrate pe fizionomiile localnicilor și ținutele lor tradiționale. A luptat în Primul Război Mondial și și-a pierdut mâna stângă în luptă, fiind nevoit să sculpteze toată viața doar cu dreapta.
Sculptate în diverse materiale precum: ipsos, bronz, piatră sau marmură, seriile tematice cuprind figuri alegorice, religioase sau mitologice, scene de război sau de lucru, nuduri, portrete, culminând cu lucrările sale monumentale.
În compozițiile sale, Ion Jalea urmează legile clasice ale echilibrului, ale raporturilor armonice între părți, ale dozajului elementelor dinamice – gesturi, diagonale ascendente sau descendente – într-un ansamblu coerent și static. O sinteză a înzestrării sale, a perfectei îmbinări între nivelul realist și cel alegoric, a științei împăcării tensiunilor dinamice și statice ne oferă compoziția Arcaș odihnindu-se, lucrarea sa cea mai reprezentativă, creată în 1926.
Muzeul Ion Jalea are o calitate specială, anume aceea de a ne purta prin toate fazele creației sculptorului, prin temele favorite, conturând astfel un destin artistic de excepție.
Sursa: Muzeul de Artă Constanța, Wikipedia