joi, noiembrie 30, 2023
Istoria este cea mai frumoasă poveste...
Pârjoaia
  • Pârjoaia
  • Despre locație
  • Poveștile Mării Negre
  • Evenimente
  • Atracții turistice
No Result
View All Result
Pârjoaia
  • Pârjoaia
  • Despre locație
  • Poveștile Mării Negre
  • Evenimente
  • Atracții turistice
No Result
View All Result
Pârjoaia
No Result
View All Result
  • Portul Constanța, fereastra spre lume deschisă de Anghel Saligny

    Adriana Vlad de Adriana Vlad
    iulie 6, 2023
    in Atracții turistice
    0
    Portul Constanța, fereastra spre lume deschisă de Anghel Saligny

    Multă lume cunoaște Constanța, dar sunt puțini cei ce știu cărei cauze se datorează rapida dezvoltare a acestui oraș, clădit pe ruinele anticului Tomis.

    Numeroși turiști au admirat frumusețile Constanței, au vizitat muzeele, Cazinoul și diversele atracții, s-au odihnit pe malul mării, au respirat aerul ozonat, s-au desfătat privind valurile spumegânde ale mării dezlănțuite, sau luciul ei ce se pierde în zarea îndepărtată.

    Și, dacă sunt puțini aceia care știu că dezvoltarea Constanței se datorează creării portului, sunt și mai puțini aceia care cunosc câți bani și energie s-au cheltuit cu înființarea lui.

    Orice lucrare din port, fie cât de mică, își are istoricul său. Fiecare bloc aruncat în mare, fiece piatră așezată în ziduri, conține o părticică din energia muncitorilor care au contribuit la clădirea portului.

    După războiul neatârnării din 1877, am obținut Dobrogea, și odată cu ea, o parte din coasta Mării Negre. Accesul la mare face ca o țară să respire liber și să se dezvolte.

    Pe coasta mării, Kustendje – Constanța era un mic port construit de o companie engleză, amenajat rudimentar, prin care se scurgeau, totuși, cerealele aduse în port cu căruțele, și care avea o linie ferată Cernavodă-Kustendje, construită tot de englezi.

    Cerealele erau depozitate fie în magaziile din oraș, fie în port, într-o magazie cu etaje, clădită în 1864, parte pe platforma portului, parte pe taluzul malului dinspre oraș.

    Portul Constanța nu trebuia să deservească numai Dobrogea, ci întreaga țară. Prin el urmau să fie trimise, spre miază-zi și apus, produsele solului și subsolului țării.

    Neexistând căi fluviale sau canale care să lege partea țării din stânga Dunării cu portul Constanța, prin care să fie transportate mărfurile din interiorul țării, imediat după obținerea Dobrogei s-a simțit nevoia construirii unei căi ferate care să lege Cernavodă cu portul Constanța.

    Astfel s-a construit calea ferată București-Fetești și apoi Fetești-Cernavodă, cu falnicul pod ce leagă ca un lanț de oțel Dobrogea de patria mamă.

    Această din urmă linie a fost pusă în circulație în toamna anului 1895.

    Primele studii în vederea construirii portului Constanța s-au început în anul 1881 de către Sir Charles Hartley, inginerul șef al comisiunii europene a Dunării. Abia în 1888 guvernul român a înființat un serviciu special pentru studierea, proiectarea și executarea lucrărilor portului.

    Portul Constanța, având menirea să servească în prima linie ca port de export, a trebuit să fie construit și amenajat astfel încât să se poată scurge prin el produsele principale de export ale țării: cerealele, petrolul și cheresteaua; iar pentru a putea face față concurenței pe piețele mondiale, nevoia a impus să se întrebuințeze instalațiile cele mai perfecționate, încât manipularea mărfurilor să se poată face repede și ieftin.

    De aici necesitatea construirii magaziilor cu silozuri, recunoscute ca unealta cea mai perfecționată pentru primirea, selecționarea, înmagazinarea, condiționarea și predarea cerealelor, precum și utilizarea instalațiilor cele mai practice pentru manipularea și depozitarea produselor petrolifere.

    Așa cum a procedat și în alte cazuri, Saligny a aplicat și în portul Constanța procedee și metode dintre cele mai moderne pentru acel timp. Astfel, digul de larg a fost executat din blocuri mari de beton, de forme și mărimi diferite, dispuse în trepte spre exteriorul bazinului.

    Festivitățile de inaugurare a portului s-au desfășurat pe 27 septembrie 1909, în prezența familiei regale, membrilor guvernului și a unei numeroase asistențe. Cu această ocazie, prin intermediul instalațiilor de la prima magazie-siloz s-a încărcat cu cereale destinate exportului vaporul ”Iași”.

    În discursul rostit cu solemnitate, Regele Carol I spunea: ”Am credința că marile lucrări ce s-au săvârșit până acum nu sunt decât un început față de ce rezervă viitorul, iar Constanța va deveni peste un timp nu prea îndepărtat unul din cele mai importante porturi ale Mării Negre.”

    Spre sfârșitul anului 1910, Saligny s-a retras de la conducerea șantierului construcției portului Constanța, dirijarea lucrărilor fiind încredințată inginerului Mihail Râmniceanu. Cauze independente de voința lui Saligny, îndeosebi de ordin financiar, au dus la amânarea unor lucrări. Totuși, perioada în care Saligny a condus lucrările rămâne una dintre cele mai fertile prin realizările înfăptuite în portul Constanța.

    Sursa: Analele Dobrogei nr.1/1920 – ing. E. B. Lazarovici
    Portul Constanța – Petre Covacef
    Marea Noastră nr.1/2004

    Tags: Anghel SalignyPortul Constanta
    ShareTweetShare
    Adriana Vlad

    Adriana Vlad

    Next Post
    14 morminte și un apeduct din vremea Imperiului Roman, descoperite la Belgrad, în Serbia

    14 morminte și un apeduct din vremea Imperiului Roman, descoperite la Belgrad, în Serbia

    • Trending
    • Comentarii
    • Latest
    Hartă siriană cu Marea Neagră, de cca 2000 de ani, expusă la Muzeul din Adamclisi

    Hartă siriană cu Marea Neagră, de cca 2000 de ani, expusă la Muzeul din Adamclisi

    iulie 31, 2022
    În urmă cu 106 de ani, s-a născut ”Sfinxul slav”

    În urmă cu 106 de ani, s-a născut ”Sfinxul slav”

    februarie 9, 2023
    10 august 1913 – Ziua în care a fost anexat Cadrilaterul

    10 august 1913 – Ziua în care a fost anexat Cadrilaterul

    august 10, 2022
    Superstiții românești legate de Ziua Sfântului Andrei

    Superstiții românești legate de Ziua Sfântului Andrei

    noiembrie 28, 2022
    Fabuloasa poveste a măicuței de la Mănăstirea Strunga

    Fabuloasa poveste a măicuței de la Mănăstirea Strunga

    Lucian Grigorescu, cel mai important pictor dobrogean, s-a născut pe 1 februarie 1894, la Medgidia

    Lucian Grigorescu, cel mai important pictor dobrogean, s-a născut pe 1 februarie 1894, la Medgidia

    633 de ani de la atestarea Cetății Suceava

    633 de ani de la atestarea Cetății Suceava

    11 februarie 1866, abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza

    11 februarie 1866, abdicarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza

    25 noiembrie 1972 – ziua trecerii în neființă a lui Henri Coandă, inventatorul primului avion cu reacție din lume

    25 noiembrie 1972 – ziua trecerii în neființă a lui Henri Coandă, inventatorul primului avion cu reacție din lume

    noiembrie 25, 2023
    24 noiembrie 1927: Ziua în care s-a stins „zodia bună a României”

    24 noiembrie 1927: Ziua în care s-a stins „zodia bună a României”

    noiembrie 24, 2023
    21 noiembrie 1887 – A trecut în neființă Petre Ispirescu

    21 noiembrie 1887 – A trecut în neființă Petre Ispirescu

    noiembrie 21, 2023
    Într-o zi de18 noiembrie, Radu Tudoran pleca pe mările neființei

    Într-o zi de18 noiembrie, Radu Tudoran pleca pe mările neființei

    noiembrie 18, 2023

    Asociația Culturală Poveștile Mării Negre este o asociație non-profit ce reunește sub umbrela sa mai mulți jurnaliști, oameni de cultură, pasionați de istorie, descoperitori și păstrători de tradiții, care dezvoltă o serie de proiecte culturale și educaționale dedicate spațiului dobrogean.

    © 2022 Pârjoaia. Made by BLike Digital

    No Result
    View All Result
    • Pârjoaia
    • Despre locație
    • Poveștile Mării Negre
    • Evenimente
    • Atracții turistice

    © 2022 Pârjoaia. Made by BLike Digital

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In